Reis verslag

Artikelindex

Hallo allemaal,In plaats van kaarten, sturen we dit jaar e-mail. Eigenlijk zitten we nu pas in een hotel dicht bij een stad, dus nu pas voor het eerst de mogelijkheid om te mailen.

Aankomst was zaterdagochtend vroeg, om 6.00 uur plaatselijke tijd, de zon kwam al op: het is de eerste en tevens laatste zonsopgang die we hier gezien hebben. Voor ons gevoel was het 3,5 uur vroeger, dus tijd om te gaan slapen. 's Middags hebben we verder kennis gemaakt met onze gids, de groep en het zwembad bij het hotel.

Zondag hebben we door de Dutch channels gevaren, om de kruiden en specerijen naar Colombo te kunnen vervoeren hebben de Nederlanders hier een kanaal voor gegraven. Echt diep waren ze niet, het zijn meer sloten. Nu worden ze vooral gebruikt om toeristen in rond te varen.

Ons hotel lag aan de kust, het weer is erg warm, zo'n 34 graden maar er staat een harde wind. Daardoor is de zee erg gevaarlijk (dit weerhoudt de Sri Lankese kinderen er niet van om toch in zee te zwemmen). Wij houden het dus bij ons zwembad.

Maandag was een reisdag, Sri Lanka is erg groen, over het hele eiland staan palmbomen en is andere begroeiing. Omdat het eiland niet groot is was niet zover rijden en hebben we onderweg Sigiriya bezocht. Dit is een berg waarop een van de keizers van Sri Lanka vroeger een paleis heeft gebouwd. Hiervan zijn alleen de fundamenten nog over. Het uitzicht is mooi, vooral omdat er verder weinig bergen zijn, je kijkt uit over het vlakke land. Onze bestemming was Polonnaruwa (anders dan in het programma stond).

Dinsdag hebben we de tempels en paleizen in Polonnaruwa bezocht, op de fiets. Het was wederom erg warm, hoge luchtvochtigheid en bij de tempels: lange broek aan. Polonnaruwa is erg groot, op de fiets van het ene paleis naar de andere tempel. Soms staat er niet veel meer, soms staat er nog bijna alles. Gelukkig ook hier hadden we weer een zwembad bij het hotel.

Woensdag hebben we een tour over het platte land van Sri Lanka gemaakt, onze gids had het al vaker gedaan. Hij liet ons zien hoe de vrouwen zich wassen in de rivier, we mochten een bruidegom fotograferen en een huisje van leem en kokosnootbladeren bekijken. Onderweg kwamen we een malaria-post tegen, onder een boom zat de dokter, een laborante met microscoop en een laborant die bloed afnam. De lokale dorpsbewoners konden hier langs komen om te laten testen of zij malaria hebben, de uitslag krijgen ze binnen een uur. Zo ja, dan worden ze meteen behandeld. Hierdoor was het aantal malariagevallen gedaald van 26 naar 3.

Aan het eind van de middag hebben we een natuurpark bezocht, in Sri Lanka zie je vooral olifanten in deze parken. We hebben dus erg veel olifanten gezien, verder nog wat vogeltjes en een jakhals.

Donderdag was het tijd om verder te reizen, naar Kandy waar het minder warm zou zijn. Dit is overdag niet het geval (maar weer een zwembad bij het hotel) maar 's nachts koelt het wel wat af. Onderweg een tempel bekeken: Dambula en een kruidentuin bezocht. Van de kokosnootbloem tapt men hier een sapje af, dit bevat uit zichzelf al alcohol, maar wordt nog verder gestookt tot sterke drank.

Gisteren hebben we het olifanten weeshuis bezocht, dit is 1,5 - 2 uur rijden van Kandy af. Als je binnenkomt, mag je met de olifanten op de foto en mag je gewoon een beetje tussen ze doorlopen. Om 13.15 uur is het voedertijd en worden er 2 olifanten aan een ketting gezet en krijgen ze melk. In een paar seconden wordt er een grote fles (2 liter) in gegoten. Dus het voeren is snel klaar. Dan is het tijd om naar de rivier te lopen, om 14.00 uur komen alle olifanten daar badderen, je loopt over een weg tussen de souvenir winkeltjes door naar het water. Aan het water terrasjes, zodat je het allemaal goed kan bekijken. Het was wederom erg warm en zonnig, dus de olifanten genoten van hun bad. Er waren baby olifanten die begin september geboren waren bij. Erg leuk dus.

Vandaag hebben we een vrije dag, we hebben vanmorgen de tempel van de tand van boeda bezocht. En de gouden koepel gezien waarin de tand zou moeten liggen. Er zijn erg veel Sri Lankanen, en niet veel toeristen. Voor Sri Lankanen is dit een heel belangrijke tempel.

Kandy is ook de plek waar we kunnen winkelen, op zijn Aziatisch, iedereen zegt: 'Hello, come and see...', het verkeer is druk en chaotisch en de winkeltjes verkopen van alles.

In Kandy hebben we de botanische tuin bezocht, dit was meer een mooi park aangelegd door de Engelsen. Onze gids is er heel goed in om veel dingen op een dag te plannen, op reisdagen zijn de reistijden vaak niet zo lang, maar we bezoeken onderweg van alles en zijn dan rond 18 uur in ons hotel (standaard vertrektijd is 8.30 uur). Vandaag (zondag) dus eerst de botanische tuin, daarna een stuk rijden en een bezoek aan een kruidentuin, hier kregen we uitleg over de nootmuskaatboom en een demonstratie curry maken. We werden ingesmeerd met allemaal cremetjes die heel goed zouden moeten zijn omdat er aloë Vera in zit. Natuurlijk mochten we in het winkeltje van alles kopen. Daarna nog een uurtje omhoog slingeren naar Nuwara Eliya.

Maandag was ook weer strak gepland: 6 uur vertrek voor een wandeling naar World’s End in het natuurgebied Horton Plains. Om 13.00 uur zouden we op de trein stappen naar Bandarawella, maar dat werd de trein van 15.30 uur. Dus nog even tijd om het dorp te bekijken, het is een dorp wat door Engelsen is gebouwd, koloniale gebouwen naast de bouwsels van wat Srilankanen tegenwoordig bouwen (dat is van alles van steen, hout en golfplaat).

De treinreis was leuk, de plaatselijke bevolking ging voor ons opzij en gaf uitleg bij welk station we waren. Onderweg hangen mensen uit de trein, niet omdat het druk is, maar ze vinden het gewoon leuk. Rond 18.00 uur kwamen we aan in Bandarawella.

Dinsdag mochten we in dit dorp doorbrengen, het is niet groot, twee straten met winkels en een nieuw commercieel centrum met internet. Helaas geen zwembad bij het hotel, men vond het niet warm genoeg daarvoor. Wij denken daar toch anders over, dan maar onder de parasol wat lezen.

Woensdag dag zijn we doorgereden naar het Task camp, een tented camp waar we gingen overnachten. In de beek mochten we zwemmen, maar toen we daar ook de buffels in zagen waden hebben we dit maar niet gedaan. In het kamp waren ook apen, als je iets eetbaars in je tent liet liggen dan werd het door de apen weggegrist en opgegeten. Tijdens het ontbijt hebben de apen mijn douchschuim uit de doche gehaald, maar na wat kauwen leek het ze toch niet de moeite, ik vond hem op de grond weer terug.

Donderdag door naar Tissamaharama, valkbij Yala national park. Dit is het bekendste park van Sri Lanka, maar aan het eind van de droge tijd is hier geen beest meer te vinden, deze zijn weg getrokken naar een afgeschermd deel. Hier mag niemand komen. In plaats van naar Yala gingen we naar Bundarawella. Hier zijn veel vogeltjes te zien en na lang zoeken kwamen we ook een olifant tegen.

Vrijdag was het full moon day, dit is in Sri Lanka een feestdag voor de hindu’s. Dit was te merken, het is dan erg druk op de weg. Iedereen gaat de tempel bezoeken, hindu en moslim. Omdat het voor iedereen een lang weekend was het in het hotel ook erg druk met Srilankanen. Tot nu toe zijn wij meestal de enigen die in een hotel aanwezig zijn. Wij hebben in de buurt van Tissi een hindu en moslim tempel bezocht. Deze liggen achter elkaar, je loopt door de ene tempel naar de andere. Hier was het erg druk, er stond een lange rij om in het belangrijkste tempelgebouw te komen, hier zijn wij dus niet in geweest. Inmiddels was het ook alweer lekker warm geworden, op het zand verbrand je je blote voeten, maar in de tempel moeten de schoenen uit. Blijven lopen dus en zoveel mogelijk schaduw zoeken.

Zaterdag onze langste reisdag, 5 uur rijden naar Hikkaduwa. Dus op tijd weg, om 8.30 uur zodat we voor de lunch in Galle waren. Dit is een fort wat door de Nederlanders is gebouwd. Met een Nederlands hervormde kerk waar grafstenen in het Nederlands lagen. Van Galle was het nog een half uurtje rijden naar Hikkaduwa.Tot donderdag zitten we in Hikkaduwa, we hebben hotel met zwembad, aan het strand. In de zee ligt een koraalrif waar we naartoe kunnen snorkelen, het water is nog wat onrustig en daardoor niet helder. Veel koraal is dood, maar er zijn wel mooie vissen en ook nog wel kleine stukjes levend koraal. Wij doen niet zoveel, kopen nog wat souvenirs, snorkelen zwemmen en in de schaduw lezen.

Inmiddels zit het rondreizen door Sri Lanka er voor ons bijna op, we liggen nog een paar dagen aan het strand van Hikkaduwa, een plaatsje wat door de Tsunami is getroffen. Het was bij Hikkaduwa station waar een trein van de rails werd getild door het water. Er zijn toen ruim 1200 doden gevallen, inmiddels is een nieuw station aangelegd en is de rails iets meer het land in gelegd. Bij het nieuwe station staan nog de wagons die door de Tsunami zijn weggesleurd. We zijn op bezoek geweest bij een Schildpadden farm, de man van de farm had een fotoboekje met foto’s van hoe de farm er uit zag twee dagen na de Tsunami, een grote puinhoop. Het water was toen al weg.

Donderdag vertrekken we naar Negombo, hier slapen we 1 nacht. In de nacht van vrijdag op zaterdag vertrekken we en we komen zaterdag middag rond 12 uur aan op Schiphol.Internet kost hier weinig, dit keer is het 120 roepie per uur, dat is minder dan 1 Euro (1 Euro is 130 roepie). In Kandy was het goedkoper, het is hier in het hoogseizoen erg toeristisch. Nu is het laagseizoen en is het uitgestorven. In dit internet café valt erg vaak de stroom uit (al 3 keer), maar iedere pc heeft een UPS zodat er niets verloren gaat.